Vad fungerar för att förebygga mobbning och kränkande behandling? En titt på Skolverkets senaste rapport.
Depression och ångest drabbar människor i alla åldrar och orsakar stort lidande för så väl den drabbade som för närstående. Men när ska man egentligen söka hjälp? Och vilken slags behandling finns att tillgå? Vi har tittat närmare på detta.
Att låta en elev gå om en årskurs – i hopp om att hen på så vis ska lyckas hämta ikapp kunskaper hen i dagsläget saknar eller missat stora delar av årets undervisning på grund av frånvaro – är det en hjälpsam insats? Vad säger forskningen?
KiVa är ett av det mest effektiva programmen för att proaktivt förebygga och minska kränkande behandling i skolan. Läs mer om det här.
Så kallad hjärnträning (brain training) är ett omdebatterat ämne i skolans värld. Professor i psykologi Aron Seitz sammanfattar forskningsläget såhär.
Lågaffektivt bemötande är ett synsätt, med metoder som är utvecklade för att hantera problemskapande beteende på ett etiskt försvarbart sätt. Här är en introduktion.
Hur kan vi bemöta barn och ungdomar som befinner sig i kris eller varit med om trauma? Här är 5 grundläggande principer.
Psykologer som är nya i skolans värld frågar oss ibland: "Vad bör jag läsa för att bilda mig en bättre förståelse för pedagogisk psykologi?" Här är ett svar.
Erik Rova har tillsammans med en projektgrupp i Örnsköldsvik tagit fram ett nytt stödmaterial för förskolan som heter VÄXA.
En av förra årets mest spännande böcker inom pedagogisk psykologi var "Varför gillar elever inte skolan? Här sammanfattar vi några punkter ur den.