Universell design för lärande (UDL)
med
Johanna Lüddeckens
Publicerat
2020-03-02
Hur kan vi använda ramverket universell design för lärande (UDL) för att göra skolan och undervisningen mer tillgänglig? Det får du höra mer i den här intervjun med Johanna Lüddeckens, specialpedagog, sångpedagog och doktorand i specialpedagogik vid Malmö universitet.
I intervjun diskuteras bland annat den här populära bilden, som ett exempel på design och tillgänglighet:
Länkar till sådant som nämns i avsnittet:
- UDL guidelines
- Jenny Wagners skolblogg, t ex dessa inlägg
- Förklaring av UDL-ramverket
- Variation som regel i klassrummet
- Hur får vi skolan att funka för elever med NPF?
- Daniel Östlund, lektor på Högskolan i Kristianstad, förklarar om UDL ramverket:
- Stöd till elever – en framåtblick (Skolverket)
- Att anpassa undervisningen efter eleverna – inkludering och delaktighet med eleven och lärmiljön i fokus (Skolverket)
- UDL-podden
- Universell Design för Lärande – ett inkluderande förhållningssätt av Pia Häggblom. Pia är pedagog med 30 års erfarenhet av undervisning och pedagogisk utveckling från grundskola till högskola. Hon började 2013 som en av de första i Sverige att arbeta med att skapa utbildningar om konceptet Universal Design for Learning (UDL).
- Konferenstips om UDL från Johanna: https://www.hkr.se/samverkan/samverka-for-skolor/regionalt-utvecklingscentrum/konferenser/udl-konferens-7-8-oktober-2020/
Dela gärna intervjun i sociala medier!